Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 26, 2010

SURVEY ~ Nikon D5000

.
Nikon D5000.... Berkenan jugak.... Ngeh3x...
.
.







.
Siang tadi.... semasa pulang dari menziarahi pusara ayah... dan lepas menghantar mak balik ke umah semula (mak tak nak join aku ke TESCO)... jadi.... cuma aku dan IKHMAL jer yang menapak ke TESCO... Tujuan asal untuk membeli sikit2 je barang dapur.... tapi... hampir rm300 jugak terkorban... warghhhhh.......
.
Semasa melintasi kedai camera OLYMPUS yang terdapat di kawasan TESCO tu.... Aku sempat jugak singgah situ.. Tujuan asal untuk survey harga lens untuk camera DSLR OLYMPUS... Tapi terpandang pulak camera seperti di atas... Memang selama ni aku terfikir untuk survey yang elok kualiti gambarnya... dan tidaklah terlalu mahal..... Untuk SONY A550... Terasa macam akan terkubur.... D90... macam berat pun ada.... lagipun.... macam mahal dan tak mampu pun ada.... Huhuhuhu... Lagipun... aku bukan expert sangat.. Nak bercerita tentang ukuran lens pun tidak pandai... apatah lagi nak bercerita tentang konsep dan jenis2 gambar tu.. huhuhuhu...
.
TerSURVEY jugak dalam tenet ni untuk camera seperti ini... Amat berminat... Dan aku rasa.. kalau dulu... diberikan pilihan antara membeli lappy dan DSLR ni... pastinya aku akan memilih DSLR berbanding dengan lappy yang aku miliki sekarang ni.... Tapi... disebabkan ada yang berjanji (bukan atas aku pulun2 meminta)... aku akhirnya mengambil keputusan.. lappy lebih penting untuk sumber study aku di usia tua seperti ini... Muahahahah..... Dan sebab jenis perangai aku sama... kalau berkenan... aku nak sangat memilikinya... Aku terpandang macam camera ini amat sesuai untuk aku.. Dan aku tadi tak segan silu tanya itu ini pada adik yang meniaga kat kedai tu... Sudahlah dengan tanya... siap try snap sana sini lagi... Dalam hati ini, amatlah teringin nak snap muka dan posing senget pic pucat muka aku ni.. tapi... malu pun ada kat adik2 tu... huh.. relax2..... Ikhmal lak.... tercengang2 jer... tengok kepandaian aku guna itu ini... muahahahah....
.
So, balik je terus mengINTERNETkan diri sekejap untuk melakukan keje2 pencarian maklumat berkaitan dengan camera ini... dan adalah jugak aku tanya member2 yang pakai camera ni... Dan aku yakin kualitinya amat cantik.... sesetengah yang dibincangkan tentang kualiti camera ni aku tak faham... tapi paling best bila skrin leh ubah2 sebijik macam SONY A550... Mungkin dia tak de teknik HDR (pandai sebut ja tapi tak tau pun apa) macam sony dan tak de smile shot.... tapi tak kisahlah.... asalkan aku leh senyum dan posing senget depan camera tu sendiri.... Tak perlu ada detector untuk merakamkan senyuman terindah aku ini.... (ayat yang agak perasan)...
.
Erm.... aku nak dapatkan satu kalau ada rezeki.... dan aku nak ucapkan SELAMAT TINGGAL pada SONY A550... dan jugak pada semua kenangan aku bersamanya..... =) ..... Nikon D5000... Tunggu aku...... Tunggu tau.... Dan untuk lain2... aku tak pulun2 lagi.. Sebab sikit pun aku tak terlintas untuk melakukan sedemikian... Huh... =) ...

1 comment:

noname said...

pendapat aku la kan..daripada ko amik nikon D5000, baik ko amik sony a550...kualiti gambar jauh berbeza...gambar dari sony a550 lebih jelas berbanding dgn nikon D5000...aku dah try kedua-duanya...