Sunday, April 11, 2010

TESL @ UiTM Merbok ~ Interview Untuk IKHMAL...

.
Hari ni, aku ambik cuti... untuk teman IKHMAL ke UiTM Merbok ... Menjalani temuduga TESL ... Kejap jer kan?? Ini adik bongsuku yang telah besar... Time ayah tinggalkan kami dulu.. dia baru form 2.. dan sekarang... dalam proses menjalani kehidupan yang lebih mencabar... alam persekolahan telah ditinggalkannya.. dan sekarang... alam pembelajaran lain pulak perlu diselesaikan satu persatu sebelum melangkah ke alam pekerjaan pada masa yang akan datang... Berkat semangat yang kuat.. dan hasil dari asuhan kaklongnya yang agak garang dan cerewet terutamanya dalam bidang pelajaran.. kini telah bukak mata adikku ini... Biarlah depa bosan dengan leteran aku.. Kadang2 tarik muka dengan bebelan aku... Asalkan suatu hari nanti depa semua tau... Ini yang perlu aku buat untuk membuka minda mereka... Kerana tak de harta nak agih2kan selain pengisian ilmu... dan selebihnya... dan bila besar nanti.. merekalah yang perlu mencorakkan hidup masing2... Sekalipun masa depan mereka tentu akan lebih cerah dari aku... tapi aku tak kan mengungkit dengan ketentuan ini... Asalkan hidup selesa dan terisi bila hidup depa menginjak nanti....
.
Selalu kawan2 mempertikaikan tentang apa yang aku lakukan... meninggalkan semua impian hidup aku untuk adik2... Dan belum tentu akan dibalas... Tapi aku tak mengharapkan itu semua... Sebagai sorang anak sulung.... aku ada tanggungjawab aku sendiri... Ada yang perlu aku dahulukan.. Mungkin gagal dalam membina hidup dan masa depan aku sendiri.. Tapi aku bersyukur dengan apa yang aku miliki sekarang meskipun belum cukup puas...
.
Hari ni.. adik dapat interview untuk TESL... Dia pun tak yakin dengan temuduga ini.. Tapi bagi aku... ini adalah suatu pengalaman yang berharga... yang akan dia kenang suatu masa nanti... Melihatkan pengorbanan mak... aku jadi sebak dan dalam hati amat kagum dengan ketabahan wanita itu.. dan aku juga... dalam usia ini menjadi penjaga... lebih kepada bertindak sebagai ibu dan bapa untuk adik2 aku... Sedihkah aku?? Aku bukan sedih... Tapi setiap kali terpaksa bertindak sebagai ibu/bapa.... setiap kali itulah aku terkenang2 akan arwah ayah.. Kalau dia masih ada.... Aku tidaklah menjadi seperti ini.... Terkejar2 antara mengejar hidup sendiri serta pada masa yang sama.. membahagiakan orang lain... Moga ALLAH mempermudahkan laluan aku..... =)
.





pose aku dalam keta sementara tunggu IKHMAL kat 7E... Beli roti untuk bekfast dalam keta... Tak sempat prepare apa2 untuk bekfast!!!...
.
oh... Kaklong yang sudi teman kami... Siap ambik cuti lagi.. TQ kaklong... Gambar ni kelihatan BLUR kan?? Sebab camera kesejukan dalam keta.... Huhuhuhu... .
.

No comments: