Daisypath Anniversary tickers

Saturday, September 5, 2009

Kini Aku AKUI.............

.
Dulu… tatkala hati membelenggu.. meronta2… sebab… rasa macam dunia aku ni macam kosong.. tak de apa yang menyeronokkan dan hidup aku boring.. tak de benda nak buat... so... aku cuba2 memBZkan diri aku.. dengan pi aerobic.. poco2... (muahahah... konon nak cergas,... sehat... kuruih.... hahahah).... tapi.... bila ada halangan skit... aku & the gang terSTOP..... Then... beralih arah meniaga... Bukan tak laku... tapi aku ni malu nak minta utang kat orang.... Then... stop jap... (collect hutang dulu)... tapi still terima jugaklah apa2 yang orang order... dan… plan secara tidak sengaja… sambung belajar…… 1st sem…. Berlalu dengan agak cemerlang… masuk sem kedua…. Semangat membara… tapi tak paham lah pulak…..

Dan kini aku baru leh akui... tugasan aku sebagai seorang anak kepada insan yang aku panggil MAK... kakak sulung kepada 3 orang adik2ku yang masih keje/study... pekerja kepada majikan aku.... tanggungjawab aku kepada staff2 di bahagian aku.... tugasan aku sebagai seorang student.... dan tanggungjawab aku untuk soal2 berkaitan dengan peribadi.... adakalanya menjadikan aku seorang yang amat letey sekali........ 24 jam sehari.. terlalu cepat berlalu... dan semakin hari semakin aku rasa tak sempat untuk melakukan semua2 keje ni... dalam jangkamasa yang terlalu singkat ini.......

Nape yer??? Manusia tak pernah berpuas hati dengan apa yang dimiliki?? Semakin kita berada di satu tempat... semakin jauh kita nak ke depan.... Dan teringat 1 iklan tv... ”tapi jangan lupa.... jalan mesti ke depan”... sebenarnya kata2 tu amat menyentuh hatiku.... Aku seolah2 terpukau dengan kata2 tersebut.... Semangat??? Hmmm.. mungkin.... Mungkin jugak perjalanan aku dulu amat payah untuk aku sampai ke tahap sekarang.... Walaupun tidak SEHEBAT rakan2 aku yang lain..........

Teringat lagi.... ALLAH akan menguji kita sebelum diberikannya sesuatu yang akan menguntungkan kita.... Sebab dia nak tengok sejauh dan sekuat mana kita... Dan kata2 ini memang TEPAT.... Amat TEPAT sekali dan aku pernah alami semua ni.... Teringat jugak kata2 pengetua KOLEJ aku masa kat UiTM dulu... Dan di atas anak tangga menuju ke KOLEJ KENANGA itulah dia memeluk sambil memujuk aku... Murni.... ALLAH Cuma berikan dugaan pada orang2 yang dirasakan kuat sahaja... Kalau Murni lemah... ALLAH tak akan bagi semua ni... dan sekarang Murni tau yang Murni boleh kan???.... Hah... Aku... Anak sulung... jarak dengan 3 orang adik2 aku... 5 tahun.... 10 tahun... 14 tahun.... Jauh kan???? Manja kah aku dengan ayah??? Hehehe... Ntah!!!.... Tapi masa skolah dulu... aku dalam darjah 3 atau 4.. aku sudah pandai menulis surat untuk ayah... dan paling happy setiap kali surat aku ayah balas.... ayah sertakan RM2... Time tu.. begitu besar nilainya pada aku..... (tersenyum ketika ini... sambil mengesat air mataku yang tiba2 tanpa segan silu mengalir).... Nape yer aku tulis surat pada ayah??? Sebab ayah jauh.... aku tinggal dengan chik aku (kakak mak aku)... dan walaupun tak lama... namun.... aku sempat berutus surat dengan ayah...... Oh yer.... tulisan arwah ayah aku.. cantik.... memang cantik..... Hmmmm.. aku ingat lagi... smua aku ingat... SEDEY.... (kesat air mata aku lagi).....

Dan..... ketika aku bersekolah di IPOH (form 4-5).... Teringat lagi setiap kali nak naik bas balik skolah.... ayah mesti hantar naik moto...PV 9051... Haaa... aku ingat... Honda lampu bulat.... Ayah... hanya seorang pemandu lori.... tapi telah berjaya sekolahkan kami adik beradik kan??? Sapa kata anak seorang buruh kasar tak mampu berjaya??? Kadang2... aku ke skolah naik lori pun... hantar kat tepi jalan nak masuk skolah tu... (skolah convent masa tu)... sama jugak.. nak balik kg... ke mana2 pun... kenderaan kami hanya lori tanah tu.... KY 2901... hehehe.. aku ingat lagi!!!..

Dan paling aku ingat... Masa skolah rendah... keputusan aku untuk UPSR dapat straight A... then ayah dah bernazar... stop rokok... sampai ke akhir hayatnya……. Jadi, macam mana aku nak lupakan semua ni??? Menghantar aku ke University…. Datang konvo aku hanya naik bas... (ayah tiada keta kan???).... dan tak mampu untuk sewa untuk ke s/alam.... Naik bas.... masa hari konvo aku... Aku ingat....

Aku... Cuma berani meminta2 pada ayah.... aku tak minta pada mak.... Lepas keje... aku belikan hp untuk ayah... time tu simkad mahal kan?? Harga ratusan... tak macam sekarang.... HP ARCATEL... Hmm.. aku ingat... dan lepas rosak aku beli lagi HP NOKIA 3310.... Sampai ke akhir hayatnya.... Ayah cermat.... sorang yang amat suka mengemas.... Keta aku... yang eimien pakai sekarang...ayah jaga... lap setiap hari.... dan smua urusan dia yang buat.... Aku bangga... rasa bertuah sebab ayah dapat rasa duit poket aku dari hasil keje aku.... walaupun tak lama.....

Ayah jugak... tempat aku cite semua hal ofis... kawan2..... tempat aku gurau2... heheh... berebut minum air tak kira sapa yang bancuh dan letak dalam freeze... kalau makan maggi... berebut telur... selalu dia cakap.... mai ayah nak tgk.... nampak macam ada rambut.... bila aku pass mangkuk maggi tu.... then... telur dalam tu hilang... mulalah aku merajuk......... teruk kan???... dan aku dan ayah jugak selalu pakat sembunyikan bantal busuk aton.... macam2 helah kami bagi bila aton mula mencari bantal busuknya yang hilang tempat letaknya... Hehehe...

Aku tak pasti.... sebab apa ingatan aku terlalu kuat.... sayang aku terlalu mendalam.... Aku pasti... semua insan menyayangi ibu bapa masing2... Tapi ingatan aku.... kenangan aku.... membawa aku terlalu jauh.........

Adik2 aku..... Mungkin mereka tidak alami... apa yang aku alami... Mereka jugak mungkin tidak memikirkan kesusahan yang pernah aku alami... Dan paling penting.... walaupun suatu hari nanti mereka berjaya,.... dan mempunyai kehidupan lebih baik dari aku.... Kena ingat satu perkara... yang kita asalnya dari orang susah.... dan... kesusahan bukanlah dianggap keturunan.. Ianya boleh berubah kan??? Dan.... masih terngiang kata2 ayah.... ”Ayah tak mampu bagi murni dan adik2 harta benda.... ayah cuma mampu pulas stereng setiap hari untuk sekolahkan murni dan adik2 selagi terdaya... dan selebihnya... fikirlah sendiri bagaimana nak mencorak dan mengubah kehidupan nanti”.... dan... arwah ayah seperti aku.... cepat luruh air matanya setiap kali memberi nasihat.....

Aku amat gembira mendapat ayah yang bernama MOHD DISA BIN ABDULLAH.... walaupun aku mungkin bukan seorang anak yang terbaik buat mak... dan bukan seorang kakak yang terbaik buat adik2 aku... Tapi... selain mereka... sapalah aku????..... Mungkin jugak mereka tak tau kan????

Panjangnya coretan aku.... Ini adalah luahan ikhlas dari aku..... Al-FATIHAH untuk arwah ayah.... Dan aku sebenarnya rindu untuk beli dan hadiahkan sepasang baju raya untuk ayah............ Aku rindu semua tu..... Aku terlalu RINDU...... dan rindu jugak dengar ayah memanggil nama aku untuk bangun bersahur........ Semuanya hanya tinggal KENANGAN.... KENANGAN yang pasti aku tak kan lupakan sampai bila2.... AYAH..... tanpa dia.... kehidupan aku adakalanya terlalu payah............ Bersyukurlah seandainya ayah masih ada.... Jangan abaikan tanggungjawab pada mereka....

No comments: