Friday, October 30, 2009

Apa Yang di "KEJAR" kan???...

.
.
Mungkin jugak.... aku tak secantik orang lain... Tak sehebat orang lain.... Tak memiliki apa2 yang istimewa dan boleh dibanggakan...... Tapi aku tetap aku... Masih ada sisa2 yang tinggal dan masih kukuh jauh di sanubari aku................ Kadang2... aku terasa dunia ni sangat kosong........ dan kadang2 cemburu dengan kehidupan orang lain.... gelak tawa orang lain... masa dan peruntukan setiap kali hujung minggu yang orang lain ada dan tiada pada aku.... dan... keputusannya..... aku mencari masa dan kesesuaian untuk aku sendiri... cari dan terus cari......... hmmmm........ hidup kita tak sama kan??????????.........
.
Aku........ seorang anak kepada seorang ibu yang telah kematian suami.......... aku seorang anak.... yang sudah tak mempunyai ayah lagi........ seorang kakak kepada seorang adik perempuan...... dan dua orang adik lelaki......... dan........ adakah aku memiliki semua kesempurnaan?? Haaahh!!!..... Mana ada manusia yang sempurna dalam hidup ni kan????? tapi aku ingin mencari BAHAGIA.... yang ada di depan mata........ cuma tangan aku belum dapat menggapainyaaaa.......
.
Suatu ketika dulu..... Aku tak ingin bekerja di daerah sekarang ni........ aku ingin tinggal jauh dari keluarga..... kononnya ingin berdikari dan hidup di kota raya besar..... kononnya tempat itu amat sesuai dengan jiwa aku.... Tapi takdir ALLAH.... akhirnya aku berlabuh di tempat aku sendiri........ bersama keluarga yang amat aku sayang........ Tu kan ketentuan ALLAH.... Sebagai manusia.... kita hanya mampu merancang.... dan selebihnya... DIA lah maha penentu segalanya....................
.
Kadang2...... tatkala aku sorang2 memikirkan perjalanan dan langkah hidup aku seterusnya........ 5 tahun lagi??? 10 tahun lagi??? dan sampai aku menghembuskan nafas terakhir aku....... Adakah aku akan terus macam ni...... Tinggal ngan mak dan adik2..... sampai bila2????............... Tipulah kalau aku katakan fikiran aku tak pernah singgah langsung untuk semua tu............... Tipulah aku.....
.
Kadang2 jugak terfikir...... adakah aku mempunyai sorang teman setia yang sudi mendengar setiap keluh kesah aku..... dan sudi meminjamkan bahunya untuk aku menangis di saat2 aku terlalu lemah..... dan akan memelukku untuk menenangkan jiwaku di saat aku betul2 memerlukannya... Dan mengesat air mata aku dengan tangannya tatkala butiran itu gugur dari mataku.... Ketemuikah aku dengan semua ni?????....... Macam2 yang aku fikirkan..... MasyaALLAH............
.
Jiwa aku...... keras........... kadang2 jadi hati batu....... selepas semua yang aku lalui....... Berdikarikah aku???......... Pada suatu ketika....... aku berazam... tidak akan menyusahkan sapa2 pun dalam hidup aku......... apatah lagi setelah kehilangan ayah............. Meskipun kadang2 terngiang janji2 manisku pada arwah...... tapi adakah aku telah tunaikan??? Menjadi sorang anak yang baik........ sorang kakak yang baik... dan dalam masa yang sama cuba melengkapi diri aku seadanya???? Membahagiakan diri aku sendiri?????? Owwhhh..... Dalam hidup aku....... aku tak ingat di mana ada zaman kegemilangan aku............... aku tak nampak dan senang citer...... aku tak ingat....... Dan kesimpulannya.... mungkin TIADA... dan tak pernah ada...........
.
Hmmm... aku akui......... nasib kita tak kan sama........ Kalau di waktu kecil..... kita mendapat kesenangan dan semua yang diimpikan..... tak semestinya sampai bila2 kita memperoleh sedemikian............ Dan aku....... yang hidup penuh kesederhanaan..... adakalanya..... agak susah..... tapi aku masih mampu menjadi seperti sekarang....... walaupun tidak sehebat mana.... aku yakin yang aku masih boleh berdiri atas kaki sendiri...........
.
Kalaulah dipanjangkan umur........ Aku ingin membahagiakan insan2 yang aku sayang......... Sekurang2nya....... andaikata aku telah tiada suatu hari nanti............ masih boleh insan2 tersayang kenangkan aku........ dan bercerita tentang aku....... sambil terlerai ketawa mereka sesama sendiri....... mengingatkan telatah aku...... 'anak ayah' yang lain dari yang lain....... sukakan benda yang comel2..... sukakan macam budak2 suka..... walaupun diri dah beralih umurnya dan kurang kesesuaian untuk semua yang aku suka......... hihihih.... lucu kan?....
.
Dan moga2....... istana kecil yang aku ada ini...... akan memberikan seribu kenangan buat mereka........... bila memegang barang2 aku......... melihat semua yang pernah menjadi milikku........ dan sekurang2nya......... aku ingin ada rasa 'RINDU' di hati mereka..............
.
Kadang2 terfikir....... kalau lah aku dijemput awal......... siapakah yang akan membaca hasil tinggalan coretan aku di sini........ dan tersenyum dengan cite2 yang aku pamerkan dalam ruangan coretan hati ini..................
.
dan.... Aku juga terfikir.............. Apa akan jadi pada camera2 kesayangan aku........ yang menjadi teman setia aku ke mana saja aku pergi.... dan adakah mereka akan menjaganya seperti mana aku menjaganya????........
.
dan........... saat2 ini aku paling terfikir.................. Sempatkah aku menghabiskan PENGAJIAN MASTER aku....... apatah lagi dengan keadaan yang agak kucar kacir...... keje kat ofis yang paling sibuk.......... pengurusan diri........ penjagaan kesihatan........ nak jaga hati semua orang...... dan semua2nya........... Tapi....... naluri kecil aku berkata...... aku ingin sekali lagi beratur panjang dengan jubah yang bawah lutut..... naik atas pentas yang sama......... berjalan bangga.... dan menerima sekeping scroll....... sambil memakai topi dan............ di luar dewan pula.... merangkul sejambak bunga... dihiasi dengan patung berjubah dan topi...... dan di wajah aku terukir senyuman yang paling manis untuk hari kebesaran itu........... Mampukan aku??????......
.
Seandainya masih ada ruang kejayaan buat aku.............. Izinkan aku lalui jalan2 yang aku pilih ini dengan mudah dan tenang.......... dan seterusnya mengejar satu lagi tahap...... P...H...D... Hah!!! Mampukah aku???????...................... Tapi semua ini untuk DIA........... selain dari kepuasan aku sendiri......... Moga2 aku diberikan KESEMPATAN untuk itu......... AMIN....... =) ..... Doakan aku.......... Walaupun....... baru semester 2 untuk mengejar keSARJANAan....... aku hampir huru hara....... Hehehehe..............
.
Untuk berjaya dalam hidup....... rupa paras bukan ukuran kan????? Cantiknya seseorang itu pada pandangan semua orang tak sama kan?????? Hmmm........ Kejarlah ILMU.... sampai ke nafas terakhir...... Sekurang2nya......... inilah yang terbaik untuk aku....... Huhu....... Aku 'SAYANG' Dia......... Terlalu sayang................... Salahkah kalau aku terlalu sayangkan dia??? Kernaaa.... dialah sebahagian dari aku.........
.
.
.

1 comment:

en_me said...

teringat kata abg yunus, 'tak chantek takper, janji baek ati'.. ehehe, salamm