Tuesday, February 16, 2010

Kerna Aku Jua Punya HATI.....

.
.
Melewati hari2 kebelakangan ni... terasa masa berputar terlalu perlahan.... Bila bangun pagi... mimpikan malam.... mengharap agar masa berjalan dengan laju... dan bila malam mengharapkan esok.. cepatlah datang bertamu..... Aku tak pasti apa kesudahannya hidup aku... Adakalanya mengharapkan waktu itu berpatah balik ketika usia aku kanak2.... tak perlu berfikir... hanya pandai bermain.... kadang2 terasa nak berpatah balik zaman sekolah cuma tak nak ada exam... sebab exam menyesakkan fikiran aku dan adakalanya menggerunkan...... Namun tak sangka pulak dalam usia sebegini pun masih terikat dengan exam... dan bukan saja exam masa depan malah exam dengan ketentuan hidup.... Apakan daya... jalan itu yang aku telah pilih... dan aku perlu tamatkan di penghujungnya dengan laluan aku sendiri....
.
Masa sekolah rendah dulu... time darjah 1, 2, 3... terasa seronoknya kalau dapat menulis menggunakan pen.... dan bila masuk sekolah menengah.... terasa.... seronoknya kalau sudah bekerja... Cita2 aku dulu tidak tinggi... Hanya berangan2 nak keje bagus.... yang ada ofis sendiri... ada telefon atas meja... komputer sebuah di depan mata.... pakai kereta... pakai baju mahal2.... dan boleh beli apa saja.... Tapi mungkin ketika itu aku melihat itulah yang dinamakan kejayaan... Seronok bila ada orang yang melintas, bau perfumenya sebatu... dengan bergaya sarungkan kasut tinggi.... dihormati.... pandai membuat kerja... petah bercakap apabila mempengerusikan sesuatu majlis atau mesyuarat atau jugak mengendalikan staf.... dan aku jugak tak pernah terfikir selain itu... aku tak pernah terfikir hal2 lain yang terpaksa seseorang wanita itu tanggung selain kerjayanya..... Dan kini hampir 90% apa yang aku inginkan ketika itu telah aku capai.... (huhuhu... ayat yang agak perasan sikit)... abaikan!!!
.
Tak sangka jugak, seusia aku ini.... aku masih seperti ini.... Aku pun tak pasti apa yang aku kejar... Ingin menjadi terlalu peramah, takut nanti orang beranggapan mengada2 @ senang cite disebut sebagai "gatal"... Hehehe.... Dan bila berkelakuan macam sekarang... dianggap sombong.... dan tak pandai nak bergaul dengan orang lain pulak... jual mahal.... Huh.... macam2 tak kena kan dengan putaran dunia ini... Dan sekarang, sedikit demi sedikit aku mula faham tentang hidup yang sebenar.... Yang paling penting.. berjalan seperti biasa dan jangan pedulikan kata2 orang.... Orang yang mengata kita tu sebenarnya jeles sebab tak dapat jadi macam kita... Kalau kita bawah darinya.. tak delah perkataan tu keluar dari mulutnya.. kekekekeke.. Haaa AMBIK!!!...
.
Kejayaan aku sekarang... sebenarnya bermula dari kata2 yang tak akan aku lupa seumur hidup aku.... Ketika itu, aku menangis sebab amat terasa hati dengan kejayaan kawan2 yang memandang rendah tentang pilihan yang aku buat.... Dan dengan ayat yang terngiang2 lagi sampai ke hari ni... "kita tak perlu mengharapkan orang lain untuk berikan kekuatan pada kita... dan sebenarnya ianya datang dari diri kita sendiri... Kalau sesuatu yang kita genggam itu erat, dan kita tak lepaskannya... maka ia akan kekal menjadi milik kita... sama jugak dengan belajar".... Ya... ketika itu aku memang terlalu lemah.... Dan dengan kata2 yang telah disuntik itulah menjadikan aku kuat... sehingga sekarang....... Wahai insan... terima kaseh atas suntikan semangat itu... walaupun kini haluan kita berbeza... tapi kata2 itu tak penah luput dari tangkai hati aku.. yang akan aku bawak ke mana saja aku pergi....
.
Mungkin hidup aku ni akan terus diuji dan diuji.... Dan pernah jugak sewaktu pengajian aku dalam sarjana muda dulu... aku sekali lagi diuji dengan memegang jawatan penting... Time tu aku takut dan tidak yakin... Ingin menolak tetapi dicabar oleh Pengetua aku ketika itu... Ingat lagi... kat tangga Kolej Kenanga, aku dipeluk dan diucapkan perkataan ini... "Murni kena ingat... hanya orang yang mampu je akan diberi ujian macam ni... kalau kita berjaya laksanakan dengan baik sekalipun ianya sesuatu yang berat.. maka... cerah masa depan kita.... dan ALLAH tak kan menduga orang2 yang lemah... Murni antara yang terpilih"... Hmmm.. aku ingat lagi.... Begitu ramai orang2 yang masih menyayangi aku.... Walaupun ada jugak yang berciciran di tengah jalan... Dan aku mendapat jawapan kenapa ianya tercicir... Sebab aku tidak menggenggamnya seerat mungkin... Kerana aku bukanlah insan yang kedekut dan tidak memikirkan hati dan perasaan orang lain.....
.
Sebenarnya apa yang aku kejar??? Wang ringgit belum tentu menjamin kebahagiaan... Ya.. aku pasti... Sekalipun ada wang yang banyak, hati belum tentu tenang... Dan aku semakin hari semakin faham dengan keadaan sedemikian... Aku sebenarnya sedang mencari sedikit kekuatan yang semakin hari semakin hilang dalam diri aku.... CEMERLANGkah dunia aku???
.
Sebenarnya... paling penting hati kita mesti bersih dari segala syak wasangka... Pertuturan mesti beradap... Fikiran mesti waras.... dan aku akui, sejak akhir2 ini aku mengenepikan semua itu sehingga aku hampir jatuh..... Kalaulah benar... maka lepaskanlah... Aku juga punya dunia aku sendiri... Untuk tersenyum... ketawa.... Mana mungkin aku temui semua yang aku impikan seandainya aku tidak membuka laluan itu untuk diri aku sendiri.... Murni... Moga tabah.............
.
Yang paling dekat dengan aku sekarang ialah target untuk habiskan study aku... Aku teringin nak menjadi seperti yang aku impikan.. (tak perlu luahkan di sini, takut menjadi bahan tertawa pulak... ngeh3x)... Tapi aku terlalu ingin menjadi seperti itu.... Dan langkah aku tidak terlalu jauh untuk mengecapi hal itu.... Harap2 aku tidak tersungkur di tengah jalan... MasyaALLAH.. tak dapat bayangkan seandainya terjadi sedemikian....
.
Ya... aku teringin sekali untuk berubah... untuk menjadi lebih matang dan praktikal di dalam mengendalikan urusan harian aku... Soal SOSIAL... EKONOMI.... HATI.... INTELEK.... dan kesemuanya sekali... Agar suatu hari nanti ada jugak orang yang menyedari betapa aku juga boleh menjadi kuat dan keras hati apatah lagi bila diduga dengan pelbagai permasalahan lewat ini..............
.
Yang pasti............. Masih ramai lagi yang memerlukan khidmat aku.... Masih ada lagi insan yang perlu aku jaga hatinya...... Masih ada lagi insan2 yang menyayangi diri aku sekalipun tidak diluahkan.... Lebih baik menghargai insan yang menghargai diri kita.. dari terus mengejar insan yang membuatkan diri kita ibarat "melepaskan batuk di tangga".... Huh... aku juga punya perasaan...... Aku juga punya hati..... =) Semoga KUAT!!!... Satu perkara lagi.... kita tidak pernah ada rasa untuk menghargai seseorang bila dia dekat dengan kita.... tetapi bila dia tak de barulah kita terfikir betapa pentingnya dia dalam hidup kita... cuma waktu itu sudah agak terlewat..... Kerana... mungkin lagi kita tak akan dapat mengembalikan dirinya pada dunia kita.... Hmmm senang kata... DUNIA KITA BERBEZA... =)
.
Terngiang2 lagu ni... nyanyian NORA....
"Sukar... ataupun tidak.... aku terus... memendam rasa... ingin sekali aku pergi bawa diri... tapi ke mana arah..... rasanya sudah tak kuasa lagi... persoalan inilah yang silih berganti... hidup bersama.. bayangan saja... oh indah hanyalah khabar.... bukan yang sebenar....."

No comments: