Friday, February 12, 2010

Visiting..... AYAH.....

.
.
Kisah dan keadaan awal pagi sedikit demi sedikit sudah hilang dari kotak hatiku... Rasa terkilan, kecik hati, marah dan segala yang sewaktu dengannya perlahan pergi menghapuskan segala keresahan dan rasa tak selesa dalam hati aku... Aku kalau boleh tak nak fikirkan semua itu lagi... Dan sesungguhnya... yang terbaik untuk aku adalah tidak mencampuri urusannya lagi dan biarlah dia memilih jalan yang dia suka.... Seperti yang telah diperlakukannya.... Wahai sang HATI.... tabahlah dan jadilah manusia yang matang... sematang pelayaran usia aku.... =)....
.
.
AYAH... sekalipun anak ini bukanlah anak yang terbaik buatmu.... Namun, anak ini tak penah lupa sedekahkan doa dan yang terbaik untuk kehidupan ayah di sana.... walaupun, setelah ayah pergi... anak ini menjadi terlalu lemah.... tapi anak ini juga cuba berlakon menjadi terlalu GAGAH di mata insan2 lain yang ayah tinggalkan.... AYAH... walaupun anak ini telah lalai dengan hal keduniaan... tapi hatinya tak penah lupa dengan janji2nya pada ayah.... dan... walaupun anak ini adalah seorang anak yang terlalu cepat tersentuh jiwanya.... jauh dalam dirinya.... terdapat kekuatan yang dia sendiri bina di hari2 yang ayah telah tinggalkan dia...
.
Betul cakap AYAH.... Ayah tak mampu memberikan kami adik beradik harta benda yang melimpah ruah seperti orang lain... Tapi kata2 itulah yang menjadikan anak ini mampu sampai ke tahap ini walaupun tidak terlalu membanggakan... Cukuplah sekadar keluarga ini tidak meminta2 setelah ayah tak de.... Malah... adakalanya... kami sekeluarga lebih mewah dari orang lain.. yang pernah memandang rendah pada keluarga kita suatu masa dulu....
.
AYAH, di saat ini... anak ini terlalu lemah..... Hatinya terlalu sakit.... Tapi, anak ini sedar.... kalau hanya anak ini cuma kehilangan seseorang... masih ada lagi insan2 lain yang memerlukannya... Anak ini jugak mempunyai keluarga sendiri kan ayah?? Sakit mana pun dan sukar mana pun perjalanan ini... Anak ini akan teruskan langkah dengan senyuman.... Seindah senyuman AYAH..... Kerana anak ini amat percaya... SENYUMAN itu akan menyembuhkan setiap kelukaan....
.
AYAH.... kalau ayah tahu... ingin anak ini nyatakan... Kadang2 anak ini tak mampu lagi untuk teruskan kehidupan macam ni tanpa adanya kekuatan dari ayah... Tapi.... realitinya... yang pergi tetap pergi... dan yang masih tinggal di sini..... tetap terpaksa teruskan perjalanan... Susah.... senang.... jatuh dan bangun tu kan namanya kehidupan.... AYAH... Moga anak ini akan menjadi TABAH dan KUAT.... SeTABAH dan seKUAT dirimu....
.
.
Seperti jumaat2 yang sebelum2 ni.... Rutin kehidupan aku... menziarahi pusara arwah ayah.... Kali ni cuma dengan mak.... Dan.... terfikir dan tersedar apa yang telah aku baca dalam FOTOPAGES aku malam tadi.... hasil nukilan manusia yang tak jemu2 dan tak pernah memikirkan hati dan perasaan orang lain.... tak semena2nya meluahkan yang bukan2.... dan paling tidak suka bila mengaitkan nama2 insan yang aku sayang.... Ya ALLAH.... tabahkan hati aku... Andaikata aku sememangnya bersalah.... Nape nama keluarga aku turut dikaitkan dengan aku???.... Andaikata insan itu membacanya... Ingin sekali aku nyatakan di sini.... tolong jangan mengambil tahu hal aku... mengganggu kehidupan aku.... sedangkan aku sedikit pun tidak pernah mengganggu kehidupan peribadinya.... Puas kan??? Hanya orang2 yang takut jer tak berani untuk berdepan dan berselindung dengan tulisan2 dan komen2nya..... Bagaimanapun.... Jutaan TERIMA KASIH aku hulurkan sebagai tanda penghargaan padanya.... Sebab andaikata tiada coretan2 itu, aku mungkin tidak berdiri di tempat sekarang ini....
.
.
.
Nak cuba tahan2 tapi gugur lagi.... Tak perlah.... Dah acapkali cakap benda dan perkara yang sama... Terasa hati jugak bila orang suka hati buang dan lempar sesuatu yang dah jaga bertahun2 macam tu saja.... Aku pun manusia kan?? Ada jugak rasa tak puas hati.... heheh... suka hatilah nak buat apa pun.... Nak jadi apa pun jadilah.... Tak larat nak fikir2 dah... Teruskanlah... Sebab... saat ini adalah saat terbaik untuk menduga kekuatan aku..... TERIMA KASIH...... =)....

No comments: